Sumar articol:

Pentru angajatorii din Romania care doresc sa obtina formularul A1 pentru angajati, exista cativa pasi esentiali pe care trebuie sa ii urmeze:

  1. Este important ca angajatorii sa fie in regula cu toate contributiile sociale si fiscale aferente.
  2. Identificarea angajatilor care necesita formularul A1: Angajatorii trebuie sa identifice angajatii care vor desfasura activitati profesionale intr-o alta tara si care au nevoie de formularul A1 pentru a beneficia de asigurare medicala in timpul deplasarii.
  3. Pregatirea documentelor necesare: Va vom solicita o serie de documente pentru a putea intocmi si depune dosarul privind Formularul A1.
  4. Evaluarea si eliberarea formularului A1: CNPP va evalua cererea si documentele inaintate si va decide daca angajatii indeplinesc conditiile necesare pentru a primi formularul A1. Daca cererea este aprobata, CNPP va emite formularul A1, care va atesta ca angajatii sunt asigurati in Romania si vor beneficia de asistenta medicala in timpul deplasarii.
  5. Monitorizarea si actualizarea: Angajatorii trebuie sa monitorizeze perioadele de deplasare ale angajatilor si sa actualizeze formularul A1 in cazul in care exista modificari in privinta datelor angajatilor sau a perioadelor de deplasare.

Este important ca angajatorii sa se asigure ca respecta toate cerintele si procedurile impuse de CNPP in procesul de obtinere a formularului A1 pentru angajati. Acest formular este esential pentru a asigura protectia si asistenta medicala adecvata pentru angajati in timpul deplasarilor profesionale in strainatate.

Regulamente Europene privind securitatea sociala

Dupa cum cunoasteti, la data de 1 mai 2010, a devenit aplicabil, in relatiile dintre statele membre ale Uniunii Europene, Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, odata cu intrarea in vigoare a Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004.

Atributiile CNPP privind Documentul Portabil A1

In calitate de institutie competenta in determinarea legislatiei aplicabile, CNPP, prin Directia Relatii Internationale, a respectat si respecta atat prevederile regulamentelor europene in domeniul coordonarii sistemelor de securitate sociala, cat si deciziile Comisiei Administrative a Comunitatilor Europene pentru Securitatea Sociala a Lucratorilor Migranti, respectiv ale Comisiei Administrative pentru Coordonarea Sistemelor de Securitate Sociala, jurisprudenta Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, in prezent a Uniunii Europene, precum si prevederile Ghidului practic privind legislatia aplicabila din Uniunea Europeana (UE), Spatiul Economic European si Elvetia (Ghidul detasarii), elaborat prin grija Comisiei Administrative pentru Coordonarea Sistemelor de Securitate Sociala.

contact-obtinere-formular-a1

Potrivit principalelor sarcini ale Comisiei Administrative, prevăzute la art. 72 din Regulamentul (CE)
883/2004, aceasta:

(a) trateaza orice chestiune administrativa sau de interpretare care decurge din dispozitiile Regulamentelor 883/2004 si 987/2009 sau din orice acord ori intelegere incheiata in conformitate cu acestea;

(b) faciliteaza aplicarea uniforma a dreptului comunitar, in special prin promovarea schimbului de experiente si de bune practici administrative;

(c) promoveaza si dezvolta cooperarea dintre statele membre si institutiile acestora in materie de securitate sociala, avand drept scop, intre altele, sa ia in considerare problemele speciale ale anumitor categorii de persoane si faciliteaza realizarea actiunilor de cooperare transfrontaliera in domeniul coordonarii sistemelor de securitate sociala.

institutia detasarii, introdusa prin regulamentele europene de coordonare a sistemelor de securitate sociala, a fost prevazuta pentru a evita ca persoanele care desfasoara, in mod obisnuit, activitate pentru un angajator si care se deplaseaza, pentru o durata determinata, pe teritoriul altui stat membru, in vederea indeplinirii unei sarcini determinate in contul angajatorului sau, sa fie supuse obligatiei de a se inregistra si de a plati contributii la sistemul de securitate sociala a altui stat, pentru o perioada scurta de asigurare, fiind preintampinat, astfel, birocratismul excesiv.

Aspecte legale privind Formularul A1

In repetate randuri, Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene a condamnat practica anumitor companii de a se infiinta pe teritoriul unui stat, pentru a desfasura activitate exclusiv sau preponderent pe teritoriul altui stat, fiind considerata o practica neconforma cu prevederile regulamentelor europene in domeniu.

Conform art. 12 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 „persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni si sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana detasata”.

Titularii formularelor de detasare – documentelor portabile A1 lucreaza pe teritoriul unui stat si platesc contributii sociale in altul, pe perioada inscrisa in formular.

Aceasta situatie particulara, atestata prin documentul portabil A1, este o exceptie si, in consecinta, este de stricta interpretare si aplicare (exceptio est strictissimae interpretationis et aplicationis).

De asemenea, pentru a se evita dezavantajarea altui stat membru, prin invocarea procedurii de detasare, in scopul justificarii neachitarii contributiilor sociale in acel stat membru, regulamentele europene in domeniu si actele adoptate in aplicarea acestora prevad numeroase conditii necesar a fi indeplinite in vederea obtinerii documentelor portabile A1.

Aceste conditii au ca scop sa se determine in special daca angajatorul sau lucratorul independent care solicita formulare de detasare, desfasoara activitati substantiale in statul din care se detaseaza, astfel incat scopul mentinerii activatii comerciale sa nu fie acela al detasarii de persoane.

Conditii esentiale obtinere Formular A1

In sensul aplicarii articolului mai sus mentionat, art. 14 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 987/2009 prevede ca angajatorul „care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru” se refera la un angajator care desfasoara in mod obisnuit activitati semnificative, altele decat cele strict legate de gestionarea interna, pe teritoriul statului membru unde este stabilit, tinand seama de toate criteriile care caracterizeaza activitatile desfasurate de intreprinderea respectiva.

Conditii obtinere Formular A1 pentru lucratori detasati sau pluriactivitate

Conform pct. 1 din Decizia A 2 din 12 iunie 2009 privind interpretarea articolului 12 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului referitor la legislatia aplicabila lucratorilor salariati detasati si lucratorilor independenti care lucreaza temporar in afara statului competent, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene C106 din din 24 aprilie 2010, pentru a determina daca un angajator efectueaza in mod obisnuit activitati substantiale pe teritoriul statului membru in care este stabilit, institutia competenta din statul respectiv trebuie sa examineze toate criteriile care caracterizeaza activitatile desfasurate de respectivul angajator, inctuzand locul unde este inregistrat sediul si administratia intreprinderii, numarul personalului care lucreaza in statul membru in care este stabilita si in celalalt stat membru, locul in care sunt recrutati lucratorii detasati si locul in care se incheie majoritatea contractelor cu clientii, legislatia aplicabila contractelor incheiate de intreprindere cu lucratorii sai, pe de o parte, si cu clientii sai, pe de alta parte, cifra de afaceri realizata in decursul unei perioade-tipice corespunzatoare in fiecare stat membru in cauza si numarul de contracte implementate in statul de trimitere.

De asemenea, in Partea I, punctul 3 din Ghidul detasarii, se precizeaza factorii obiectivi pe baza carora se determina existenta activitatilor substantiale in statul „de origine a detasarii”.

Unul dintre factorii obiectivi prezentati se refera la cifra de afaceri realizata de intreprinderea de origine a, detasarii in statul de origine a detasarii in timpul unei perioade tipice adecvate, iar, in acest sens, se considera ca o cifra de afaceri de aproximativ 25% din cifra de afaceri totala realizata in statul de origine a detasarii poate reprezenta un indicator suficient.

Mentionam ca aceste criterii se aplica la nivelul tuturor statelor membre si nu doar de catre institutia competenta din Romania, fiind vorba despre acte normative sau de interpretare adoptate la nivel european.

Prestati Servicii in cadrul UE? Transport intracomunitar? Trimiti lucratori in Uniunea Europeana? Sau doresti sa lucrezi tu insuti in afara tarii? Eliminati toate riscurile si intrati in legalitate.

Aveti nevoie de FORMULARUL A1!

OBTINETI FORMULARUL A1 ACUM. Daca vreti sa lucrati legal in tarile membre UE, aveti nevoie de formularul A1. Intrati in legalitate! Noi va ajutam sa obtineti formularul A1 si sa lucrati legal. Oferim solutii complete si prompte de obtinere Formular A1. Nu ezitati sa ne contactati!

***

Ne imbunatatim constant serviciile pentru a va putea oferi promptitudine si calitate la un pret corect. Apelati cu incredere la serviciile noastre! Nu ezitati sa ne contactati pentru mai multe detalii:

Articole similare:

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Aveti nevoie rapid de o solutie?

Venim in sprijinul dumneavoastra cu servicii complete, profesionale si personalizate.
Nu ezitati sa ne contactati!
Telefon: +4 0723 994 133

Scroll to Top
Chat
💬 WhatsApp
eAdvisors
Buna ziua! 👋
Suntem aici. Nu ezitati sa ne contactati!