La intrebarea ce este un certificat constatator putem raspunde succint : este documentul care prezinta starea la zi a firmei si cuprinde urmatoarele informatii:
- denumirea (firma);
- emblema;
- numarul de inregistrare in registrul comertului;
- codul unic de inregistrare;
- identificator unic la nivel european;
- starea firmei;
- forma juridica;
- sediul social/profesional;
- durata de functionare;
- obiectul de activitate – domeniul si activitatea principala;
- capitalul social (subscris si varsat), numarul si valoarea partilor sociale;
- asociatii, datele de identificare, numarul partilor sociale atribuite fiecarui asociat pentru aportul sau, participarea la capitalul social si la profit si pierdere;
- Administratorii;
- cenzorii/auditorii financiari;
- sediile secundare;
- activitati si sedii autorizate;
- indicatorii din situatiile financiare anuale;
- alte mentiuni referitoare la masuri asiguratorii si condamnari penale.
- In certificat nu sunt prezentate codurile CAEN secundare din actul constitutiv pentru care nu s-a obtinut autorizatiile potrivit legii Nr. 359 din 8 septembrie 2004 , inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Autorizarea activitatilor se poate obtine la sediu sau/si la un punct de lucru sau/si la terti.
Ce este un certificat constatator firma?
Registrul Comertului a publicat pe site-ul institutiei o descriere potrivit careia, certificatul constatator reprezinta un document oficial care prezinta starea la zi a unei firme si care cuprinde informatii de natura juridica, statutara si financiara, precum si date despre domeniul de activitate al companiei sau despre asociati, administratori ori cenzori.
Certificatul constatator are rolul de informare si pentru a intermedia relatia dintre companie si institutiile publice sau alte entitati, fiind unul dintre documentele cerute in cazul participarii la licitatii, solicitarii de credite bancare ori in fata functionarilor Primariei dar si pentru alte institutii.
Pentru a comanda un certificat constatator, administratorul companiei sau orice persoana interesata trebuie sa completeze formularul din urmatorul link Comanda Certificat Constatator Online, selectand la rubrica Selecteaza tipul de document dorit Certificat Constatator de Baza si scopul pentru care solicita documentul.
Odata completat si platit, formularul se proceseaza de catre un consultant eAdvisors. Potrivit Hotararii Guvernului nr. 902/2012, tariful perceput de Registrul Comertului pentru eliberarea certificatului constatator este de 45 de lei, iar pentru eliberarea unei furnizari de informatii este de 20 de lei.
Taxa poate fi achitata cu card bancar sau cu OP prin virament bacar, fiind inclusa in tariful de obtinere a certificatului.
Persoanele interesate pot accesa serviciul electronic din aprilie 2014, atunci cand ONRC a dezvoltat serviciul InfoCert cu scopul de a creste gradul de operativitate in relatia cu beneficiarii serviciilor Oficiului (cetateni romani si straini, reprezentanti compania, institutiile publice sau diversele entititati), prin furnizarea de documente cu semnatura electronica, in mod automat, fara interventia operatorului de date si fara a fi necesara semnatura electronica din partea solicitantului, 24 de ore din 24, sapte zile din sapte.
Pentru a utiliza serviciul online oferit de firma eAdvisors prin intermediu INFOCERT, companiile NU trebuie sa se inregistreze cu user si parola pe site www.eadvisors.ro, NU trebuie sa detina o semnatura electronica si nu trebuie sa se deplaseze la ghiseul Registrului Comertului.
Certificatele constatatoare mai sunt cunoscute ca Certificat in forma Extinsa, Certificat constatator in forma lunga si sunt eliberate prin intermediul serviciului INFOCERT in baza art.4 alin. (2) din Legea 26/1990 privind Registrul Comertului.
Confuzii create de ce reprezinta un certificat constatator ?
Din pacate termenul de Certificat Constatator este atribuit si altor documente care difera total sau partial de certificatul eliberat in baza legii 26 din 1990.
Printre cele mai uzuale sunt:
– certificat constatator de autorizare eliberat in baza legii 359 din 2004 care atesta ca:
a) s-a inregistrat declaratia-tip pe propria raspundere, din care rezulta ca la sediul social sau secundar nu se desfasoara activitatile prevazute in actul
constitutiv sau modificator;
b) s-a inregistrat declaratia-tip pe propria raspundere, din care rezulta ca sunt indeplinite conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in
domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii, pentru activitatile declarate;
c) s-a inregistrat declaratia-tip pe propria raspundere, din care rezulta modificarile intervenite fata de declaratia-tip anterioara.
– certificat constatator deces:
in care se consemneaza cauza decesului, se intocmeste si se semneaza de catre medic sau, in lipsa acestuia, de catre un cadru mediu sanitar care a facut constatarea.
– certificat constatator nou nascut:
cand se naste un copil, acesta va fi inregistrat in condica de nasteri, se va efectua o foaie de observatie a nou nascutului, iar la 24 de ore de la nasterea lui, se va intocmi certificatul constatator.
– certificat constatator autorizatie de functionare SSM;
se obtine de catre entitatile care nu sunt inmatriculate la Registrul Comertului, in vederea autorizarii din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca. Angajatorul are obligatia sa depuna la inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia isi desfasoara activitatea.
Util de stiut inainte de a solicita un certificat constatator
Inainte de a solicita un certificat constatator, indiferent de forma lui si motivul solicitarii, fie ca aceasta solicitare este online sau direct la sediul ONRC, este bine sa stii care este scopul pentru care soliciti certificatul si sa stii care sunt cerintele institutei solicitnate.
De exemplu, pentru programul „Rabla” Agentia de Mediu, nu a recunoscut certificatul obtinut online, au recunoscut doar certificatele eliberate la ghiseul Regitrului Comertului.
Unele banci sau institutii care solicita certificate eliberate nu mai tarziu de 7 zile sau institutii care pe langa acest certificat iti solicita si alte documente.
Atunci cand soliciti un astfel de certificat, asigura-te ca platile pe care le faci sunt in deplina siguranta, citeste cu atentie termenii si conditiile impuse de firma care te ajuta in procesul de eliberare a certificatului si pune intrebari,atunci cand ai nelamuriri.
Daca nu gasesti pe site elementele de identificare ale firmei, un numar de telefon la care sa raspunda cineva, termenii si conditiile de eliberare dar si nota de informare privind prelucrarea datelor cu caractr personal.
Astazi, obtinerea unui certificat constatator si in general, obtinerea unor documente importante despre o societate sau despre o persoana fizica, sunt mai simple ca niciodata si pot fi facute direct online. Responsabilitatea ta este doar aceea de a te informa cat mai bine. Apelati cu incredere la serviciile eAdvisors pentru a obtine rapid si simplu un Certificat Constatator!